zijn opgezette raven illegaal in NL?

iemand in Amerika zei tegen mij dat opgezette raven illegaal waren daar, dus ik vroeg me af of ze ook illegaal zijn in Nederland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In Nederland moeten taxidermisten (mensen die dieren opzetten) zich houden aan het taxidermiebesluit en de flora- en faunawet. In de praktijk betekent dat dat ze eigenlijk alleen maar dieren mogen opzetten die een natuurlijke dood zijn gestorven / dood zijn gevonden of aangeleverd.

In Nederland komen tegenwoordig weer raven voor, dus er een keer een dood vinden en die (laten) opzetten behoort tot de mogelijkheden en is legaal.

Het importeren van een opgezette raaf zou alleen mogen als deze volgens de letter van de (Nederlandse) wet is bemachtigd / opgezet. Daar komt vaak wel een hoop papierwerk bij kijken.

Het bezit an sich is niet illegaal, zeker niet als het om een al wat ouder stuk gaat. En er is niet makkelijk aan te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het niet illegaal is als je zo'n beest in je bezit hebt. Mits daar legaal aangekomen is. Dus als het bijvoorbeeld al tig jaar op de kast staat.
Een ouder stuk is vooral in het geval van dingen die ouder zijn dan de betreffende wetgeving : ivoor in huis hebben van voor ivoor illegaal werd bijvoorbeeld, of een beschermd opgezet dier dat toentertijd nog niet beschermd was. In de vraag staat namelijk niet of je al zo'n beest HEBT, of je er eentje WILT of dat je je het in zijn algemeenheid afvraagt.